Jak na nákup vánočních dárků s rozvahou
5. prosince 2021 Charita Přerov

Jak na nákup vánočních dárků s rozvahou

Na dárky si nepůjčujte.
Zvažte své finanční možnosti a kupujte jen to, na co skutečně máte. Pokud už si chcete půjčit, půjčujte si pouze na to, co vám bude sloužit déle, než je doba splácení. Není rozumné půjčovat si na hračky pro děti či věci krátkodobé spotřeby.

Koupě zboží na splátky.

Řada lidí využívá možnosti odložené platby za zboží. V podstatě jde o speciální typ půjčky. V případě splátkového prodeje jde totiž o vázaný spotřebitelský úvěr, který je určený výhradně k financování určitého zboží či služby. I když je úvěr uzavírán přímo v obchodě, smlouva je vždy uzavírána s bankou či nebankovní společností. Prodejce smlouvu pouze zprostředkovává.

Odstoupení od kupní smlouvy

Pokud nakupujete dárky v e-shopu, máte 14 dní na odstoupení od smlouvy. V kamenné prodejně, není odstoupení od smlouvy možné, ale řada obchodníků ho jako benefit pro zákazníky nabízí. Vždy se tedy ptejte na možnost výměny a vrácení zboží.

Co s nevhodným dárkem

Někdy se stane, že dárek „nesedí“. Třeba jste se netrefili do vkusu obdarovaného, neodhadli jste velikost, nebo obdarovaný už takovou věc má.

Pokud si dárkem nejste stoprocentně jistí, je rozumnější pořídit ho na internetu. Tam máte zpravidla možnost zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Toto právo se však některých věcí netýká. Jde například o potraviny, řezané květiny, zboží upravené podle specifického přání zákazníka, kosmetiku apod.

Nevhodné dárky můžete také zkusit prodat na internetu nebo na bleších trzích. Příležitostný prodej domácích přebytků se nepovažuje za podnikání, nemusí se nikam hlásit ani danit. I zde je však na místě obezřetnost. Rozhodně neposílejte lidem zboží dříve, než obdržíte peníze.

Dárek má vadu

Může se stát, že dárek nefunguje, chybí některá část či je poškozený. Máte právo na reklamaci. Reklamovat se dá do dvou let od nákupu, ale měli byste své právo uplatnit bez zbytečného odkladu, tj. co nejdříve od chvíle, kdy si vady všimnete. K reklamaci s sebou vezměte vadné zboží a důkaz o nákupu – účtenku nebo záznam z internetového bankovnictví.

Pověřený pracovník s vámi sepíše reklamační protokol. Důležité je, aby byla vada co nejpřesněji popsána a aby bylo uvedeno, jaké řešení požadujete.  Můžete požadovat nový kus, vrácení peněz, opravu vady, či slevu z kupní ceny.

Reklamovat se samozřejmě dá i zboží koupené přes e-shop. Zboží zašlete spolu s popisem vady a požadovaným řešením, a to nejlépe s dodejkou, získáte tak důkaz o uplatnění vašeho práva pro případný spor.

Prodejce má 30 dní na to, aby vaši reklamaci vyřídil. Právo reklamovat náleží vždy tomu, kdo obchod uzavřel.

Jak obdarovat a přitom nezruinovat rodinný rozpočet.

Stanovte si pevný rozpočet.
Každému, koho se chystáte obdarovat, přiřaďte pevnou sumu, kterou nepřekročíte.


Zapojte kreativitu.
Vlastnoručně vyrobený vánoční dárek často potěší víc než velmi drahá koupená věc.

Mimochodem, víte, že zvyk obdarovávat se navzájem pochází ze starověkého Říma. Římané se o svátku Kalendy, který připadá na 1. ledna, navštěvovali a dávali si drobné dárky. Křesťané tento zvyk převzali a připojili k oslavě narození Ježíše Krista.

 

Za poradnu přejeme všem šťastnou ruku při výběru dárků, které přinesou hodně radosti a žádné starosti J.