Nízkoprahové denní centrum Lorenc
Vedoucí služby:
Mgr. Markéta Jurníková
Mobil: 731 818 874
Zástupce vedoucího, sociální pracovník:
Bc. Jan Kostrhun
Mobil: 603 363 225
U Bečvy 1, 750 02 Přerov
email: ndc@prerov.charita.cz
Provozní doba:
Po 8:00 - 16:00 terénní froma 8:00 - 14:00
Út 8:00 - 15:00 terénní froma 8:00 - 14:00
St 8:00 - 16:00 terénní froma 8:00 - 14:00
Čt 8:00 - 15:00 terénní forma 8:00 - 14:00
Pá 8:00 - 15:00
So 9:00 - 12:00
O nedělích a svátcích je NDC zavřeno.
Poslání
Posláním denního centra Lorenc je nabídnutí bezpečného prostoru osobám, které se ocitly v nepříznivé životní situaci spojené s absencí stabilního bydlení. Prostřednictvím materiální pomoci a sociálního poradenství pomáháme těmto lidem se zajištěním základních životních potřeb a podporujeme je v aktivním řešení jejich nepříznivé situace. Naše práce vychází z křesťanských principů a hodnot, jako jsou důstojnost člověka, spravedlnost, solidarita a odpovědné zacházení se zdroji.
Primárním cílem je prostřednictvím sociálního poradenství a materiální pomoci přispívat ke zmírnění negativních dopadů bezdomovectví na jednotlivce i společnost.
Poskytované služby Nízkoprahového denního centra:
Ambulantní forma
a) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- umožnění celkové hygieny těla - služba prakticky spočívá v poskytnutí sprchového koutu a mýdla a zapůjčení čistého ručníku. Četnost využívání služby jedním klientem je regulována na jedno použití denně, pouze při objektivní akutní potřebě je možno použít sprchu vícekrát. Doba strávená ve sprše se omezuje na 15 minut.
- pomoc při osobní hygieně - osprchování, oholení, poskytnutí základních hygienických potřeb.
b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- vytvoření podmínek pro přípravu stravy - kuchyňka s nádobím pro ohřev stravy umožňuje klientům přípravu vlastní teplé stravy. Člověk bez domova si zpravidla nemá venku kde uvařit. Nízkoprahové denní centrum Lorenc poskytuje bezpečné prostředí pro běžný způsob přípravy stravy. Pravidla pro využití kuchyňky nejsou konkrétně stanovena, v případě přetížení služby může pracovník vytvořit pořadník zájemců a stanovit délku využití služby.
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí - doprovod uživatele - na úřady nebo k lékaři, do dalších sociálních a veřejně dostupných služeb. Tato služba může zahrnovat také pomoc při jednání s těmito institucemi, pomoc s orientací ve způsobu jejich fungování. Doprovod je součástí individuálního plánu a navazuje na sociální práci pracovníka s klientem. Využití telefonu a PC s internetem - klient může využít telefon či internet Nízkoprahového denního centra Lorenc, ale pouze v těch případech, kdy to povede k řešení jeho nepříznivé sociální situace. Telefon či internet lze využít zejména k jednání o zaměstnání, ubytování a řešení závazků klienta. Telefonáty a užití internetu povoluje na základě klientovy situace pouze sociální pracovník. Pokud je toho klient schopen, je nabádán, aby si potřebná místa obešel osobně; sociální pracovník se snaží o jeho vlastní aktivitu a zabraňuje nadužívání telefonu a internetu.
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob – zprostředkování kontaktu na křesťanskou duchovní službu - má za cíl duchovní oporu klientů. Do Nízkoprahového denního centra Lorenc docházejí kněží, kazatelé z různých církevních sborů, aby s klienty pohovořili o jejich problémech a duchovních rozměrech života. Tato setkání jsou nepravidelná, podle zájmu klientů. Pomoc při kontaktování rodinných příslušníků písemně či telefonicky. Další aktivity podporující sociální začleňování, např. pořádání besed či přednášek s preventivními a osvětovými tématy.
Terénní forma
a) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- pomoc při osobní hygieně - pracovník po předchozí domluvě s klientem zajistí pomoc při oholení, s výkonem osobní hygieny, poskytnutí základních hygienických potřeb formou hygienického balíčku.
b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- pomoc při zajištění stravy - pracovník po předchozí domluvě s klientem zajistí výdej suché stravy, podání nealkoholického nápoje.
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí - doprovod klienta - na úřady nebo k lékaři, do dalších sociálních a veřejně dostupných služeb. Tato služba může zahrnovat také pomoc při jednání s těmito institucemi, pomoc s orientací ve způsobu jejich fungování. Doprovod je součástí individuálního plánu a navazuje na sociální práci, kterou s klientem provádí sociální pracovník. Využití telefonu - klient může využít telefon Nízkoprahového denního centra Lorenc, ale pouze v těch případech, kdy to povede k řešení jeho nepříznivé sociální situace. Telefon lze využít zejména k jednání o zaměstnání, ubytování a řešení závazků klienta. Telefonáty povoluje na základě situace klienta pouze sociální pracovník. Pokud je toho klient schopen, je nabádán, aby si potřebná místa obešel osobně; sociální pracovník se snaží o jeho vlastní aktivitu a zabraňuje nadužívání telefonu a internetu.
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob – zprostředkování kontaktu na křesťanskou duchovní službu - má za cíl duchovní oporu klientů. Pomoc kontaktování rodinných příslušníků písemně či telefonicky. Další aktivity podporující sociální začleňování, např. nabídnutí možnosti účasti na besedách či přednáškách pořádaných v ambulantní formě služby.
Životní příběhy
Paní Adéla

v rámci terénního programu a doufají, že se vše brzy obrátí k lepšímu.
Edit k 3. 8. 2023
Paní Adéla momentálně čeká na vyšetření na neurologii, aby mohla být hospitalizována v Rehabilitačním ústavu v Hrabyni a poté ubytována v Azylovém domě s pečovatelskou službou Charity Olomouc. Pro její umístění je nutné, aby se paní zrehabilitovala do takové míry, aby se dokázala sama přesunout z lůžka na invalidní vozík, což v minulosti sama zvládla.